مغز

اشاره به حکمت مغز و دستگاه عصبى
امام صادق علیه السلام در پاسخ طبیبى فرومانده از پاسخ به این پرسش امام که: چرا کاسه سر، از چند استخوان و لایه تشکیل مى شود؟: چون هر چیز درون تهى اگر یک پارچه باشد، شکستن زودتر به سراغش مى آید و چون چند تکه قرار داده شود، شکستگى از آن دورتر است.

امام صادق علیه السلام خطاب به مفضل بن عمر اگر جمجمه باز مى شد و مى توانستى مغز را ببینى، مى دیدى که به حجاب هایی (لایه هایی ) که روى همدیگر قرار گرفته اند، در میان گرفته شده است تا هم آن را از عارضه مصون بدارد، و هم آن را استوار نگه دا، تا بدان، لرزش راه نیابد؛ و مى دیدى که جمجمه، به سان کُلَه خودى بر آن قرار گرفته است تا آن را از اثر ضربت هاى سختى که ممکن است به سر برسد، حفظ کند. سپس، تاجى از مو بر روى جُمجُمه پوشانده شده و این پوشش، همانند پوستینى براى سر است که آن را از شدت سرما و گرما، نگه مى دارد. پس چه کسى مغز را در چنین دِژى جاى داده است، مگر همو که آن را آفرید و سرچشمه احساس ساخت و به واسطه ى منزلت والایى که در بدن دارد، و نیز به واسطه ى مرتبه بلند و جایگاه برجسته اش آن را سزامند این همه حفظ و مراقبت دانست؟
اى مفضّل! چه کسى قلب را در درون سینه انسان قرار داد و زِرِهى که پوشش استوار آن است، بر آن قرار داد و آن را به دنده ها و گوشت و عصبى که بر آن است، مصونیت داد تا جراحت و آزارى بدان نرسد؟
اى مفضّل! نیک بیندیش که چرا مغز که جسمى رقیق است، در لا به لاى استخوان ها حصار یافته است. آیا جز براى این است که از آن ، حفاظت کند و آن را مصون بدارد؟