وقتی هوای گرم به بالای آسمان صعود می‌کند، بخار آب را هم همراه خودش به بال او به داخل آسمان می‌برد. تشکیل دانه برف هنگامی شروع می‌شود که بخار آب بر روی دانه‌های ذره‌بینی غبار موجود در هوا؛ متراکم می‌شود و یا به عبارتی قطره‌های کوچک برف داخل ابر ( که قطری نزدیک به ۱۰μm  دارند ) منجمد می شوند .ساختمان منحصر به فرد یک دانه بزرگ برف ناشی از واکنش‌های شیمیایی و درجه حرارتی است که  دائما در حال تغییر می باشد. جالب است بدانید دانه برف پیش از  آن که به پایین حرکت کند، به سوی بالا حرکت می‌کند. مراحل تشکیل دانه های برف چنین است:

۱- در حالی‌که قطره آب به سوی بالا حرکت می‌کند، به صورت یک منشور شش‌وجهی منجمد می‌شود.

دانه برف

 

2- به علت آنکه یخ در نزدیک لبه‌ها سریع‌ترین رشد را دارد، حفره‌هایی درون آن تشکیل می‌شود.

۳- رشد سریع‌تر در گوشه‌های بلور باعث می‌شود که آن به صورتی شش شاخه بزرگ شود.

۴- با  ادامه صعود بلور برف، هوا سردتر می‌شود و در  منهای ۱۲ درجه سانتی‌گراد شاخه‌ها پهن هستند.

۵- در منهای ۱۳ درجه سانتی‌گراد رشد شاخه‌های بلوری باریک‌تر می‌شود.

۶- در منهای ۱۴ درجه سانتی‌گراد شاخه‌های جانبی هم روی بلور برف شروع به رشد یافتن می‌کنند. بلورها به یکدیگر می‌چسبند و دانه‌های برف را تشکیل می‌دهند.

هنگامی که این دانه به اندازه کافی سنگین شد تا بر نیروی هوای در حال صعود غلبه کند، به پایین می‌افتد.

۷- هنگامی که دانه برف سقوط می‌کند، هوای گرمتر باعث می‌شود که شاخه‌های جانبی بیشتری با نوک‌های طویل‌تر و باریک‌تر روی آن تشکیل شود.

 

ذرات کریستالی برف در طول زمان تشکیل، شمایلی شگفت انگیز همچون تصاویر زیر را دارند. این تصاویر فوق العاده عکس های ماکرو ( ماکرو نوعی عکاسی از نمای نزدیک، بطور معمول از سوژه‌های کوچک است ) هستند که توسط یک عکاس هنرمند روسی به نام Alexey Kljatov ثبت شده اند. با دقت در تصاویر گوشه ای از ظرافت های ناپیدای دیگری در کار خالق هستی را خواهید دید.

دانه برف

برف

دانه برف

کریستال برف

دانه برف

بزرگ نمایی عکس برف

 

دانه برف

عکس ماکرو  دانه برف

عکس ماکرو برف

 

نکات شگفت انگیز درباره دانه های برف

همه ما می‌دانیم که ، برف در حقیقت چیزی جز آب یخ زده نیست. اما ، پس چرا از نظر ظاهری ، با یخ تفاوتهای بسیاری دارد؟! در حقیقت در هر دانه برف ، تعداد زیادی بلور یا کریستال یخ وجود دارد و انعکاس نور از تمام رویه‌های این بلورها ، باعث می‌گردد که ، دانه برف سفید رنگ دیده شود. همان طور که پیش تر هم گفتیم برف هنگامی که بخار آب در جو منجمد می‌شود، تشکیل و سپس باریدن می‌گیرد. بلورهای ریز برف روشن و شفاف‌اند. زیرا در هوا جریانهای گوناگون به حرکت در می‌آیند. هنگامی که این شرایط پدید می‌آید، بلورهای برف در اطراف هسته‌ای جمع می‌شوند. هنگامی که این گروه متشکل از بلورهای برف ، به اندازه کافی بزرگ شدند، شناور گردیده و به سمت پایین حرکت می‌کنند. برخی از این بلورها مسطح ، برخی دیگر سوزنی و یا گرد هستند. اما ، صرفنظر از شکل آنها ، بلورهای برف همواره شش پهلو ، یا زاویه دارند. جالب آنکه شاخه‌های هر دانه برف به تنهایی شبیه هم هستند، اما در هر حالت ، طرز قرار گرفتن شاخه‌ها متفاوت است.

بنابراین حتی دو دانه برف را نمی‌توانید پیدا کنید که مشابه همدیگر باشند. نکته جالب دیگر آن که برف فقط به رنگ سفید نمی‌بارد! در خیلی از نقاط جهان برف قرمز ، سبز و حتی آبی و سیاه رنگ نیز مشاهده شده است. علت این حالت و رنگهای متفاوت ، وجود گرد و غبار ، آلاینده‌های طبیعی یا صنعتی و حتی وجود قارچهای ریز شناور در هواست، که هنگام ریزش برف جمع شده و مخلوط با آن فرو می‌ریزند.

پتوی یخی

چون برف محتوی مقدار زیادی هواست، هادی ضعیفی برای گرما به شمار می‌رود، و این از جمله شگفتیهای بی نظیر برف به شمار می‌رود. در حقیقت به همین علت است که پوششی از برف ، می‌تواند، سبزیهای در حال خواب مزارع را محافظت کند و یا از درختان ، در مقابل سرمای بیش از حد نگهداری کند و اسکیموها را در کلبه‌های برفی امان دهد، در حقیقت برف بزرگترین پشتوانه ، بر زندگی بشر ، در زمینه آبیاری و کشاورزی است.

اما این حقیقت را نیز نباید از نظر دور داشت که ، در روزهای برفی چشمان ما ، ممکن است به شدت آسیب ببینند، و یا بارش برف می‌تواند باعث مسدود شدن راه ها ، ایجاد سیلاب ها و بهمن ها و بسیاری مسائل دیگر باشد. همه ساله تعداد زیادی از جانداران و حتی انسان ها ، بخاطر سرمای شدید و بارش برف ، جان خود را از دست می‌دهند. خودروها دچار تصادف می‌شوند و خانه‌هایی نیز ویران می‌گردند. البته تمامی این مشکلات ، معمولا به دلیل عدم استفاده صحیح انسانها ، از هوش و خرد است. زیرا به نظر می‌رسد که چرخه طبیعت روش خود را برای چرخه آب در میان آسمان و زمین به صورت متعادل دارد، پس این انسانها هستند که باید با پیشگیری های لازم و محافظت از منابع طبیعی ، همه چیز را در حالت متعادل نگاه دارند!