این روزها بازار برپایی مجالس عروسی داغ داغ است و ممکن است عزب های فک و فامیل این روزها بیش از هر زمان دیگری حال و هوای دو تا شدن به سرشان بزند!

حالا اگر یک پسر کاکل زری که تازه از خدمت سربازی برگشته (البته اگه معلم نباشه!!! ) ، بخواهد به جمع متأهلین بپیوندد، چه مخارجی را باید صرف تشکیل خانواده دو نفره اش کند؟!

حلقه

اگر از مخارج آزمایشگاه و محضر فاکتور بگیریم، نوبت می رسد به خرید حلقه.

این مرحله که معمولا بعد از جاری شدن صیغه محرمیت بین زوج جوان باید انجام شود، نقش تعیین کننده ای در تصمیمات آتی شما خواهد داشت.

میزان خرجی که در این مرحله متقبل می شوید بیش از آن چه که فکرش را بکنید در ادامه خریدها تأثیرگذار است. مراقب باشید در همان ابتدای مرحله خریدها، بیش از حد به خودتان فشار نیاورید.

جالب است بدانید خیلی از طلبه ها با یک کار ساده، هم اصل تهیه حلقه را رعایت می کنند و هم از جنبه تشریفاتی آن می کاهند... یک انگشتر عقیق!

هم ثواب دارد و هم پولی که می بایست هزینه خرید طلا یا پلاتین می شد، پس انداز می شود. غیر طلبه ها هم با یک انگشتر شیک نقره می توانند همین کار را انجام دهند!

البته کسانی هم پیدا می شن که حلقه های طلا می خرند. اینا وضعشون از ماها خیلی بهتره!!!

خرده خریدهای تازه عروس

شروع زندگی مشترک یک سری حداقل هایی را لازم دارد. اگر قرار است داماد شوید و مسئولیت یک زندگی مستقل را به عهده بگیرید، باید کیف و کفش و چادر چاقچور و مانتو و... را برای نو عروس تان مهیا کنید.

مهم این است که هنگام خرید رودربایستی را با همسرتان کنار بگذارید و کاری نکنید که بابت خرج کردن های بی حساب و کتاب، همان اول زندگی با قرض و قوله سر و کله بزنید و سر گرسنه روی بالین بگذارید!

فراموش هم نکنید که خرج کردن اصولی با کِنِس بازی فرق دارد. یکهو بیش از حد مته به خشخاش نگذارید!

منزل

اگر خانواده شرایط خاصی دارند و می توانند مسکن تان را تأمین کنند و به اصطلاح هوایتان را دارند، که هیچ.

اما اگر خانواده شما یک طبقه مجزا ندارند که در اختیارتان بگذارند، باید هر چه زودتر به بنگاه های معاملات مسکن مراجعه کنید.

لابد شما هم تأیید می کنید؛ دو جوانی که تازه زندگی شان را شروع کرده اند، الزاما نیازی به خانه دوبلکس 120 متری در بهترین نقطه شهر را ندارند.

فکر یک سر پناه باشید که خودتان و همسرتان در آن احساس آرامش کنید و البته به وضع جیب تان هم سازگار باشد.

خیلی ها اشتباه مهلکی انجام می دهند و بدون تصمیم گیری درست، خانه ای را اجاره می کنند که مبلغ اجاره اش 90 درصد حقوق ماهیانه شان را به خودش اختصاص می دهد!

پس بهتر است خانه ای اجاره کنید که در درجه اول در شأن خودتان و همسرتان باشد و در درجه دوم بعد از پرداخت اجاره ماهیانه، مبلغی هم برای خرج خورد و خوراک ماهانه تان هم باقی بماند.

جهیزیه ی آقا داماد

در بیش تر نقاط ایران، رسم بر این است که در کنار جهیزیه ای که خانواده عروس تهیه می کنند، داماد هم باید جهیزیه مربوط به خودش را مهیا کند.

جهیزیه داماد معمولا متشکل از تلویزیون، میز تلویزیون، فرش، دو دست رختخواب، آئینه و شمعدان و... است.

سرویس طلا

اسم سرویس طلا که می آید تن خیلی از شما به لرزه می افتد!

نیازی به لرزیدن نیست. کلا طلا پس انداز زندگی شما خواهد بود.

هر چقدر صرف خرید طلا کنید، راه دوری نخواهد رفت. کلا طلا هم زینت خانم هاست و هم با حفظ سِمَت، پس اندازی برای زندگی زوجین.

با این حال بهتر است که یکهو جوگیر نشوید و برای پس انداز قلمبه آینده تان دست به خرید سرویس های دو سه میلیونی نزنید!

به خاطر داشته باشید که هنوز مخارج زیادی پیش روی شماست و نباید تمام پس انداز و بودجه تان را صرف خرید سرویس طلای ایتالیایی کنید تا چشم دخترخاله ها و دختر عمه های همسرتان از کاسه دربیاید!

تالار و غذا و پذیرایی

همه این روضه را نخوانده حفظ هستید که اگر شرایط منزل تان مهیاست، مجلس را در خانه بر پا کنید.

ضرورتی هم برای «سرو» چند نوع غذا وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که تصمیم گیرنده اصلی شما و همسرتان هستید و اگر هزینه نامعقولی را صرف این امور کنید، فقط و فقط خودتان متضرّر خواهید شد.

پس خودتان را توی خرج نیندازید که کنار کباب کوبیده یا جوجه، حتما باید برّه بریان یا باقالی پلو با ماهیچه سرو شود!

ماشین عروس

کرایه ماشین تشریفات 6 درب را فراموش کنید!

ماشاا... توی فامیل ماشین شیک و با کلاس فراوان است و حتماً چند نفری هستند که به شما پیشنهاد بدهند ماشین شان را به عنوان ماشین عروس گل بزنید.

آرایشگاه

این مورد از آن جاهایی ست که بد خوابی برایتان دیده اند!

زیر بار انعام هم نروید که به اندازه کافی به آرایشگر پول داده اید!

البته قدیم ها اوضاع به این ترتیب نبود و چند نفر از خانم های قوم و خویش، دور هم جمع می شدند و ظرف نیم ساعت، عروس خانم را مجانی بزک می کردند!

چه می شود کرد؟!

باید اعتراف کنیم یک سری از همین خرج هایی هم که در این مطلب عنوان شدند، اضافه هستند، اما... چه می شود کرد؟!

آش کشک خاله است! خربزه ای ست که خورده اید دیگر!

فراموش نکنید:

اگر جزء آن دسته ای هستید که از بدو تولد و به مرحمت جیب ابوی، وضع تان توپ است و شاید هم بعد از اتمام دوره تحصیل، عرق جبین تان را پس انداز کرده اید، فراموش نکنید که تنها کسی که از ریخت و پاش در مجلس عروسی متضرّر می شود، شما و همسرتان هستید.

پس کاری نکنید که فردای عروسی کاسه چه کنم چه کنم دست بگیرید!