... و همچنین یکی از اتفاقاتی که مختص به ایام امتحانات می باشد، نامه نگاری برای اساتید می باشد.

جملاتی قصار و بعضاً طومارگونه که به قسمت انتهایی برگه امتحانی اضافه می گردد. تا بلکه دل دبیر یا استاد مربوطه بشکند و به رحم اید!

اما هر دانش آموز یا دانشجویی یک جورنامه می نویسد.

این هم نمونه هایش:

* دانش آموز دوم دبیرستان برای دبیر فیزیک:

خانم اجازه؛ سلام...

بخدا، به پیر، به پیغمبر ما از اول ترم هر بار اومدیم فیزیک بخونیم برامون از شهرستان مهمون اومد!

دستت درد نکنه خانم، ایشّالا که بخت تون همین روزا باز شه!

(خانم اجازه؛ داداش ما فردا از فرنگ برمی گرده ها!)

* دانش آموز سوم دبیرستان برای دبیر ریاضی:

آقای [...] به جان خودم سئوال ها خیلی سخت بود. اگر من این درس رو قبول نشم، خیلی بد می شه. وگرنه گفته باشم؛ بابام پلیسه ها!!!

* دانشجوی رشته پزشکی برای استاد تشریح و آناتومی:

بی تو مهتاب شبی...!!!

استاد گران قدر، بخدا من زن دارم، بچه دارم، صاحب خونه دارم، طلبکار دارم، قسط دارم، دیسک کمر دارم و... تازه، مادرزن مخوفی هم دارم!!

* دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد برای استاد راهنمای پروژه تحقیقاتی اش:

ضمن عرض سلام

استاد گرامی... طبق مذاکرات شفاهی با حضرتعالی در راستای فوت مجدد پدر و مادرم (!) این ماه هم از ارائه پروژه معذورم.

خودتان یک کاریش بکنید.

در ضمن ابوی سلام رساندند و گفتند عوارض سالیانه ملک شما در سواحل دریایی [...] حل شد!

* دانش آموز اول دبیرستان برای دبیر ادبیات:

مجنون و پریشان توأم دستم گیر

چون دانی کز آن توأم دستم گیر

آقای لاجوردی سلام...

آقا تو رو خدا دستم گیر!

* دانشجوی شیمی برای استاد بیوشیمی:

استاد گرامی... سلام

از این که مصدّع اوقات تان می شوم پوزش می طلبم. استاد جان باور کنید مغزم آنالیز شده!

نمی شود یک مقدار پروسه پاس کردن این واحد را برای حقیر، کاتالیز بفرمائید؟!

* دانشجوی جغرافیا برای استادش (چه می دانیم کدام استادش!)

سلام استاد

استاد باور کنید هنوز به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی این شهر عادت نکرده ام.

اگر می شود یک کاریش بکنید (ایشان دانشجوی ترم آخر هستند و هنوز به شرایط آب و هوایی...)

* دانشجوی روان شناسی برای استاد روان شناسی بالینی:

جناب استاد روان پریش نیا!

با سلام و عرض تبریک به مناسبت تولدتان (نمی دانم چه تاریخی ست، اما هر وقت هست، ان شاءا... مبارک است!) باید عرض کنم بنده این ترم شش بار با حملات روحی ناشی از شکست عشقی مواجه بوده ام...

استاد جان چشم ما به دست عنآیت شماست...

* از این دست نامه ها بسیار است و نمی شود تمامش را برآیتان ردیف کنیم.

اما توصیه ما این است که به جای این کارها و بی خوابی های شب امتحان، این دوستان نامه نگاری شان را قوی تر کنند!