وقتى کتابهاى قدیمى را براى آشنایى به تاریخ گریپ فرویت و پراکندگى و رواج آن در دنیا ورق مى زنیم مى بینیم که در چین، چینى ها عادت داشته اند این میوه را قبل از غذاى خود به عنوان اشتهاآور بخورند.

گریب

گریپ فوریت
میوه اى که تازه در ایران شناخته شده و داراى خواص شفا بخشى است.
گریپ فوریت را من در کتاب (سبزى ها و میوه هاى شفا بخش ) (پرتقال امریکایى) نامیده ام ولى بطورى که مى دانیم اسم آمریکایى آن که به نام گریپ فوریت است بیشتر تعمیم پیدا کرده است و حتى میوه فروشان بى سواد هم این نام را براى این میوه بر زبان مى آورند.

در گذشته نوع گریپ فرویت که ازخانواده مرکبات است در ایران شناخته نشده بود و شاید هم وجود نداشت، ولى بیست سال پیش که براى اولین بار کتاب (گذرنامه براى یک زندگانى نوین) و سپس کتاب (چه باید خورد و چگونه باید پخت) اثرغذاشناس نامى جهان دکتر گیلورد هاوزر به فارسى ترجمه شد این میوه در ایران شناخته شد و کسانى که به خارج رفتند آن را دیدند و چشیدند و طرفدار آن شدند و رفته رفته کشت آن در شمال و جنوب ایران رواج یافت و اکنون محصول گریپ فرویتى که در جیرفت و بم و شهداد کرمان به دست مى آید شاید بتوان گفت بهترین نوع آن در دنیا است. زیرا پوست آن نازک ، درون آن پر آب و طعم آن کمى شیرین است و در مقام مقایسه مى توان گفت گریپ فرویت جیرفت و کرمان با بهترین نوع آنکه محصول فلسطین است برابرى مى کند.
خود من در نه سال پیش در یکى از شهرهاى فلسطین گریپ فرویت را به اندازه یک طالبى بزرگ دیدم و خریدم که وقتى آن را پاره کردم قاچهاى آن به اندازه قاچ طالبى بود اکنون همین گریپ فرویت و بزرگتر آن را ما در باغهاى شمال و جنوب مى توانیم ببینیم.

گریپ فرویت چگونه در دنیا پراکنده شد
وقتى کتابهاى قدیمى را براى آشنایى به تاریخ گریپ فرویت و پراکندگى و رواج آن در دنیا ورق مى زنیم مى بینیم که در چین، چینى ها عادت داشته اند این میوه را قبل از غذاى خود به عنوان اشتهاآور بخورند.
این عادت را آمریکاییها تقلید کردند و با تعمیم کشت درخت گریپ فرویت این عادت را در آمریکا رواج دادند در نتیجه امروز هر خانواده آمریکایى این میوه و آب آن را به فراوانى و ارزانى در دسترس خود دارد و از آن استفاده مى کند.
درخت گریپ فوریت که ارتفاع آن تا هفت متر و قطر آن به شصت سانتیمتر مى رسد گلهاى سفید و معطر، شبیه گلهاى پرتقال و نارنج دارد ولى بزرگتر از آن است. میوه آن داراى پوست زرد روشن و بطور عادى بزرگتر از پرتقال است ولى گاهى به بزرگى یک طالبى هم مى رسد.
گلهاى گریپ فوریت از نظر طبى خاصیت ضد تشنج و لرز را دارد و آن را دم مى کنند و در موقع تشنج و گریپ و تب مى نوشند.
آقاى هانرى لوکلر در کتاب خود مى نویسد: که اصل و گهواره گریپ فرویت در آسیا بوده است و از چین و هندوستان به دیگر کشورهاى دنیا راه یافته و ترویج شده است .
مدتها در امریکا به گریپ فوریت (شادوک) مى گفتند زیرا: (شادوک) نام فرمانده کشتى اى بود که از هند نهال گریپ فوریت را به آمریکا آورد و کشت آن را رواج داد.
در قرن گذشته بهترین گریپ فرویتى که به اروپا مى آمد از اتازونى بود و در بازار فرانسه به نام پرتقال فلوریدا به فروش مى رفت و امروز بیشتر گریپ فوریت (ژافا) در بازار اروپا معروفیت دارد که آن هم از اسرائیل وارد مى شود.