1. عجایب خلقت 
دارکوبهای کاکل دار که بزرگ‌ترین دارکوبها در آمریکای شمالی به شمار می‌روند، سر خود را 20 مرتبه در ثانیه با سرعت 24 کیلومتر در ساعت به تنه درختان می‌کوبند، بدون اینکه صدمه‌ای به مغز و چشمشان وارد شود.
محققی دریافته که ماهیچه‌های ضخیم استخوانهای اسفنجی شکل و پلک سوم چشم، باعث می‌شود مغز و چشم این پرنده صحیح و سالم بماند. «ایوان اسکواب»، چشم پزشک دانشگاه «دیویس‌» کالیفرنیا، معتقد است اگر چنین ضربه‌ای که به سر دارکوب وارد می‌شود، به سر انسان اصابت کند، رگهای پشت چشم پاره شده و اعصاب پشت چشم نیز صدمه شدیدی می‌بیند و به طور یقین مغز دچار مرگ آنی می‌شود.
تحقیق این محقق نشان می‌دهد که یک هزارم ثانیه قبل از ضربه، نوک پرنده حرکت می‌کند، ماهیچه‌های متراکم موجود در گردن منقبض شده، پلک سوم چشم بسته می‌شود. ضمن آنکه بخشی از نیروی وارده از ضربه، به ناحیه پایین ماهیچه‌های گردن منتقل می‌شود و به این ترتیب، از وارد آمدن ضربه کامل به جمجمه جلوگیری می‌کند. پلک سوم مانند کمربند ایمنی عمل می‌کند و از بیرون زدن چشم از سر جلوگیری می‌کند. قسمت خارجی چشم پرنده نیز محکم و مملو از خون است تا از فشرده شدن شبکیه چشم جلوگیری شود. 1