این میوه زمستانى چه خواصى دارد و در بهبود چه بیمارى هایى موثر است؟
ازگیل میوه درختى است که در اواخر پاییز و اوایل زمستان مى رسد و اگر بر درخت برسد و آن را بچینند و بخورند مزه و طعم مطبوعى دارد.
ازگیل داراى مقدار زیادى (هیدرات دو کربن) است. چنانکه مى دانید هیدارت دو کربن مولد انرژى است تاننى که در این میوه است بهترین دارو و درمان براى عفونتهاى روده بزرگ است و بعلاوه ازگیل اعمال روده ها را مرتب مى کند.
ازگیل داراى سیترات، مالتات و تارترات هاى قلیایى کننده است که خون را از این جهت تقویت مى کند.

ویتامین (ب ) ازگیل اعصاب را تقویت مى کند و از نظر تغذیه اهمیت دارد.
دکتر (لوکلر) در کتاب خود مى نویسد: در موارد متعددى زنانى را که مبتلا به سقط جنین بودند نجات دادم، به این وسیله که به آنها توصیه مى کردم که تکه اى از چوب درخت ازگیل را به گردن خود بیاویزند و زنانى که در خطر سقط جنین بودند با آویختن چوب ازگیل به گردن خود از سقط جنین محفوظ مى ماندند.

طبق آخرین تجربه علمى که از ازگیل کرده اند معلوم شده است ازگیل داراى مواد زیر است:
آب: 10/47 درصد.
مواد آزوت دار 30 درصد.
مواد چربى: 44 درصد.
مواد استخراجى: 47/11 درصد.
قند: 1/9 درصد.
سلولوز: 20/13 درصد.
بقایا: 044/0 درصد.
تانن : 5/2 درصد.
مقدار تانن در ازگیل خشک به 33/12 درصد افزایش مى یابد.
بعلاوه، لعاب، اسیدهاى سیتریک، مالیک، تارتریک و ویتامینهاى (ب ) و (ث ).

خواص ازگیل
1- قبض کننده روده هاست.
2- کار روده ها را منظم مى کند
3- ادرارآور است.
طریقه مصرف ازگیل در مورد معالجه اسهال این است که ازگیل کاملا رسیده را از هسته در مى آورند و هر روز صبح دویست تا سیصد گرم از آن را مى خورند.
ازگیل را مى توان کنسرو کرد براى کنسرو کردن آن باید یک کیلو ازگیل را از هسته درآورد و هشتصد گرم شکر و پانصد گرم آب به آن اضافه کنید و ظرف محتوى آن را روى آتش بگذارید تا چهل و پنج دقیقه بجوشد و بپزد. بعد آن را به چهار قسمت کنید و هر قسمت را در شیشه در بسته اى بریزید و هر وقت احتیاج پیدا کردید مصرف کنید.
اسامى فارسى قدیم ازگیل، (اردف) و (گیل) بوده است در کتب قدیمى درباره خواص ازگیل این طور نوشته شده است: (زغروز) را به پارسى (اردف) خوانند. سرد است و خشک . اندر درجه اول ، طبیعت ببندد، و معده قوى کند و صفرا بشکند.