کشفیات باستان شناسى در شهرهاى دریاچه اى ثابت مى کند که در زمانهاى قدیم هم مردم گلابى را مى شناختند و مصرف مى کردند زیرا نقش گلابى در روى سنگ این شهرهاى قدیمى وجود دارد و به دست آمده است.

گلابی

قند گلابى بهترین قندهاست زیرا به آسانى جذب مى شود
اصل گلابى از آسیاى شرقى است که در زمانهاى بسیار قدیم به اروپا وارد شده است.
کشفیات باستان شناسى در شهرهاى دریاچه اى ثابت مى کند که در زمانهاى قدیم هم مردم گلابى را مى شناختند و مصرف مى کردند زیرا نقش گلابى در روى سنگ این شهرهاى قدیمى وجود دارد و به دست آمده است. دکتر هانرى لوکلر در کتاب خود به نام معالجه امراض با گیاهان مى نویسد:
به نظر مى رسد که در میوه گلابى طبیعت نیک نهاد آب زمین را تقطیر کرده و با عملیات شیمیایى خیلى عجیب و حیرت انگیز آن را به نوشابه اى تبدیل کرده است که خوردن آن گوارا و لذیذ و خوشمزه است ولى معلوم نیست به چه علتى پزشکان قرون وسطى براى گلابى خواص قبض کننده قائل بودند و عقیده داشتند که گلابى میوه اى است ثقیل، مانع شکم ورى، سنگین و گس که موجب پیدایش میگرن و باد سینه مى شود.

ارزش غذایى گلابى:
غذاشناسان عصر حاضر گلابى را میوه عالى مى دانند که بیشتر خواص ‍ لینت دهنده اى دارد بیش از 83 درصد گوشت گلابى را آب تشکیل مى دهد و داراى املاح معدنى و مخصوصا منگنز است گلابى از میوه هاى خیلى شیرین محسوب مى شود یعنى هشت درصد آن قند است قند گلابى یا (لوولوز) بهترین قندى است که حتى اشخاصى که مرض قند دارند مى توانند آن را بخورند زیرا به آسانى هضم و جذب مى شود پوست گلابى از نظر تانن غنى است و هم چنین با مواد پانتوزان آهک دانه هایى را به وجود مى آورد که در درون گلابى این دانه هاى ریز ریاد است و موجب پاک کردن روده ها مى شود. پوست گلابى که در معرض نور خورشید قرار مى گیرد از نظر ویتامینها و دیاستاز از گوشت آن غنى تر است.
نوعى گلابى را که پوست آن نازک و لطیف است مى توانید با پوست بخورید ولى البته کسانى که از روده ها علیل هستند نباید گلابى را با پوست بخورند زیرا پوست گلابى در روده ها تحریکاتى ایجاد مى کند که باعث زحمت مى شود.
برگ درخت گلابى خواص ادرار آور دارد جوشانده برگ درخت گلابى را براى رفع اختلالات مجارى ادرار و کیسه مثانه و مخصوصا به هنگام درد مثانه مصرف مى کنند.
چه کسانى باید گلابى بخورند؟
همه، حتى بچه هاى کوچک مى توانند گلابى بخورند به شرط آنکه کاملا رسیده باشد.
گلابى هایى که کاملا نرسیده است، مواد تحریک کننده دارند و گلابى هایى که زیاد رسیده باشند قسمتى از خواص غذایى خود را از دست مى دهند.
کسانى که نمى توانند میوه هاى خام را بخورند مى توانند کمپوت گلابى بخورند زیرا کمپوت گلابى نیز مثل میوه گلابى تمام خواص غذایى این میوه را در خود دارد.